Stay joyful

27 maart 2019 - Conakry, Guinee

Mijn laatste week, mijn laatste momenten om herinneringen te maken! Er waren deze week twee speciale momenten die ik graag bij wilde wonen en nu met jullie wil delen.

• Casog

Mijn tweede Mercy Ministries opportunity in Guinee was een bezoek brengen aan Casog orphanage. Centre D'Appui Aux Sans-Abris Et Orphelins de Guinee, ofwel een ondersteuningcentrum voor daklozen en weeskinderen in Guinee.

Het Casog weeshuis is een Christelijk weeshuis waar 50 kinderen in de leeftijd van 0-17 jaar wonen. Deze opvang combineert weeskinderen, kinderen gescheiden van hun ouders, achtergelaten kinderen en baby's, ondervoede baby's en HIV positieve kinderen. Alle kinderen ontvangen hier zorg die ze nodig hebben, waaronder ook de HIV medicatie.

Zoals de vorige keer dat ik een weeshuis bezocht waren ook deze kinderen ontzettend uitgelaten bij onze aankomst. Tanti en Tonton wordt er vanuit alle kanten geschreeuwd, dus vanaf dat moment was ik Tanti Suzanne. De kinderen zijn gek op dansen, zingen en het spelen van spelletjes, dus dat was een van onze eerste activiteiten.

CasogCasogCasogCasog

Gezien dat Casog een hoog aantal baby's opvangt waren we meer dan welkom om te helpen met het voeden van de mini's. Toen ik de "babykamer" binnenliep, waren alle wiegjes netjes langs de muur opgesteld met een klein bundeltje die in elk bed sliep. Plots voelde ik me erg overweldigd, ik had nog nooit zoveel baby's op één plek gezien! Terwijl we met de verzorgers spraken, werd ons verteld dat zowat alle baby's hun moeders bij de bevalling hadden verloren. Ik heb ook geleerd dat de meeste van deze baby's een tweeling waren. Of beter gezegd, ze hadden vroeger een tweeling. Ik begrijp waarom de moeders moeite hadden met de geboorte van een tweeling, zonder toegang tot een ziekenhuis of misschien zelfs een dokter... er kan meer mis gaan met twee geboortes in plaats van één. Maar terwijl ik deze informatie verteer, wil je daar tegelijkertijd ook totaal niet aan denken. Je ziet de totaal onschuldige kleintjes lachen en knuffelen en op dat moment hoop ik alleen maar dat ook zij de kans krijgen op een mooie en succesvolle toekomst.

CasogCasogCasogCasog

De oudere kinderen hebben samen met ons een knutselwerkje gemaakt, dit keer een medaille. Gelukkig was al het knipwerk al voor ons gedaan, het is namelijk nog al een kunst om al die kinderen om je heen onder controle te houden zonder dat je ze wat duidelijk kunt maken. Iedereen kreeg weer een eigen taakje en dat wordt dan ook weer zeer secuur en met volle overtuiging uitgevoerd, geweldig!

CasogCasogCasogCasog

Het was weer een uitputtende maar zeer mooie dag. Er is niets beters dan een lach op de gezichtjes van die kinderen te toveren. As the quote says ' Try to be a Rainbow in someone's cloud".

Casog

• Celebration of sight

In Afrika zijn er bijna 6 miljoen gevallen van blindheid. 80% van deze gevallen is te voorkomen of te verhelpen met een relatief simpele ingreep. Daarnaast zijn de kosten om deze ingrepen uit te voeren relatief laag. Meer dan de helft van de gevallen lijdt aan staar, een vertroebeling van de ooglens waardoor de patiënt alles wazig ziet. Staar zal met de jaren alsmaar erger worden totdat de persoon volledig blind wordt. Mercy Ships streeft ernaar om in Guinee 914-1218 oogoperaties uit te voeren bij 863-1151 patiënten, in de periode september-mei.

De eyeclinic van Mercy Ships is samen met de dental clinic gelegen op het universiteitsterrein in de stad van Conakry, ongeveer een half uurtje rijden van het schip. Veel oogpatiënten zitten al te wachten wanneer wij bij de kliniek aankomen. Dit is de laatste afspraak voor de meesten en de verwachtingen zijn hooggespannen. Velen konden operaties in lokale ziekenhuizen en klinieken niet betalen, en gezien lokale zorg niet optimaal is blijft ook altijd de vraag hoe kwalitatief zo'n staaroperatie zou zijn... Dit heeft tot gevolg dat de patiënten jarenlang rondlopen met staar en hun visie langzaam achteruit bleef gaan. Ze konden hun huizen niet verlaten en konden niet langer werken, totaal afhankelijk van hun caregivers. Vergeet niet dat deze caregivers, vaak kinderen van ouders met cataract, daardoor ook waren gebonden aan huis! Nu kunnen ze er alleen voor staan. Het is een spannende dag voor zowel patiënten als toeschouwers! Het is zes weken geleden sinds hun operatie - en bij elke post-op reis naar Mercy Ships is hun zicht voortdurend verbeterd. Deze prachtige nieuwe vrijheid vult zowel patienten als caregivers met vreugde en hernieuwde vrijheid. Dat is dan ook de reden voor de celebration of sight!

Celebration of sightCelebration of sightCelebration of sight

Ze zitten op de banken, zij aan zij, elkaar steunend, wetend dat ze allemaal hetzelfde meegemaakt hebben. Wij mochten getuigen zijn van het mooiste moment van die dag: Het punt waarop de oogpleisters van de post-op dag 1 patienten eraf gehaald worden. Je verwacht hele uitbundige reacties, maar de patiënten blijven zo rustig. In eerste instantie lijkt het alsof ze niet doorhebben dat ze weer kunnen zien. Het eyeteam heeft een mooie techniek ontwikkeld om deze mensen bewust te maken van hun zicht. Het eerste stapje hierin is het teruggeven van het oogkapje, niet direct in de hand, maar zo dat de patiënten er doelgericht naar toe moeten reiken. Een bewuste handeling die voorheen onmogelijk was. Als toeschouwer is dit prachtig om te zien, zeker omdat de patiënten achteraf pas beseffen wat ze op dat moment konden doen! Daarna volgt een reeks aan zichttesten zoals wij die ook kennen van de opticien. De celebration zelf omvat gebeden, zang en getuigenissen waardoor de vreugde van de mensen nog mooier zichtbaar wordt. Leeftijd maakt geen verschil - oud en jong komen samen in een vreugdevolle celebration voor hernieuwd zicht. Terwijl iedereen de clinic uitloopt, stralen de gezichten van de patiënten met een glimlach als ze vertrekken.

Dr. Wodome, een vrijwillige chirurg met Mercy Ships, ziet de vreugde van alle patiënten en voegt eraan toe: "Dit is echt iets bijzonders. Dit is levensveranderend voor mij, net als voor de patiënten." Dit is exact hoe ik me ook voel werkend voor Mercy Ships. De impact die Mercy Ships heeft op de samenleving in Guinee is inmens, maar tegelijkertijd ook voor mij. Ik leer, ervaar en beleef de wereld op een totaal andere manier. Zij, de patiënten, geven mij zoveel meer terug dan ze beseffen, waardoor het tegelijkertijd ook zoveel meer betekenis krijgt om voor deze mensen te mogen werken!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lia:
    27 maart 2019
    Mooi 😍geniet van je laaste week🤗
  2. Hetty Menzel:
    27 maart 2019
    Mooi geschreven, je verhalen, Suzanne, af en toe moest ik een traantje wegpinken... Hoe goed hebben wij het toch...Dankjewel en geniet van je laatste week. Goede vlucht terug.
  3. Monique:
    27 maart 2019
    Heel mooi Suzanne, wat een ervaringen. Niet alleen op de OK , maar ook in het weeshuis. Tanti Suzanne, wat lief. Zoveel baby's bij elkaar ,maar helaas allemaal zonder een moeder. Fijn dat jullie even mee konden helpen met de voedingen. Ook weer een mooie bijzondere ervaring. Maar zeker de mooiste ervaring was toch wel de celebration of sight. Zeker voor de patiënten, maar ook voor jullie om dit mee te mogen maken. De beleving , de dankbaarheid en de ervaringen heeft jou veel goed gedaan en laten voelen dat je heel veel mensen gelukkig hebt gemaakt. Trots op je Suzanne💕
  4. Maria:
    28 maart 2019
    Weer zo'n mooi verhaal. En je staat er niet bij stil hoe "luxe en goed" ons leventje hier is totdat je door jouw verhaal weer met de neus op de feiten wordt geduwd. En ook een traantje wegpinken. Mooi werk verzetten jullie daar.
    Maar wij zijn ook blij dat je dadelijk weer terug bent. Goede terugvlucht en tot binnenkort.

Groetjes Bert en Maria