Plastic fantastic

4 februari 2019 - Conakry, Guinee

Al een weekje voorbij!

Deze week stond voor mij in het teken van de plastische chirurgie. Plastische chirurgie aan boord bij Mercy Ships betekend reconstructieve plastische chirurgie. Dus nee, geen plastische chirurgie in de vorm van facelifts, buikwandcorrecties of borstvergrotingen. Het doel hier is het verbeteren van de kwaliteit van leven voor patiënten die lijden aan ernstige brandwonden en andere aandoeningen waarvoor een plastische reconstructieve operatie nodig is.

Volgens de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) overlijden gemiddeld 195.000 mensen per jaar aan de gevolgen van brandwonden. De ruime meerderheid van hen leeft in landen met lage en middellage inkomens. Veel mensen in Afrika koken op een open vuur en hebben vaak kokende olie of water opstaan. Vaak lopen kinderen brandwonden op als ze dat per ongeluk over zich heen krijgen. Patiënten met brandwonden hebben veelal geen aangepaste medische zorg ontvangen. Hun ledematen zijn soms zo verminkt en vergroeid dat ze die amper kunnen bewegen.

Er wordt gestreefd om 134-178 reconstructieve operaties uit te voeren bij 112-149 patiënten, in de periode september-mei.

Het werken hier aan boord geeft een enorm dubbel gevoel. Zo heb ik namelijk afgelopen week verschillende trieste verhalen van mijn patiënten voorbij horen komen, wetende dat er nog veel meer mensen in dit soort derde wereld landen rondlopen die wij niet (kunnen) helpen. Aan de andere kant helpen we de mensen die bij Mercy Ships een behandeling/operatie krijgen wel an een nieuwe toekomst.

Zo hebben we onder andere een jonge man geholpen die als kind zijnde bij een motorongeval betrokken was en hierbij 90% van zijn bovenlip en 30% van zijn onderlip is kwijtgeraakt. De plastisch chirurgen hebben hier vanuit de onderarm een vrije lap (huid met bijbehorende bloedvaten) gehaald en hieruit een nieuwe lip gecreëerd middels microchirurgie. Voorheen liep deze man dagelijks rond met een lapje voor zijn gezicht, omdat hij zich schaamde voor de buitenwereld. Laten we hopen dat dit nu tot het verleden behoort en dat zijn aangezicht netjes mag helen zodat hij weer vol zelfvertrouwen en trots naar buiten kan.

Ook hebben we een jonge dame geholpen met ernstige brandwonden. Het huis van haar familie is door blikseminslag in vlammen opgegaan, waarbij haar zusje het niet heeft overleefd. Deze patiënte had enorme littekens en vergroeïngen ontwikkeld door de niet/verwaarloosde zorg na het ongeluk. Haar kin was vergroeid met haar borstkas, ze kon haar armen niet meer strekken door vergroeingen bij haar oksels en ellebogen en haar handen waren verminkt. Als team hebben we in een lange operatiesessie (+/- 8 uur snijtijd) al haar vergroeingen gereleased, de gemaakte wonden door middel van split skin grafts (eigen huid van de patiënt) weer bedekt en een hals opgebouwd met gebruik van rectus abdominus (buikspier) free-flap door middel van mircochirurgie. Nog een langeweg te gaan in het helingsproces, 50% van haar lichaam bestaat nu ongeveer uit wond. Ik hoop zo dat alles goed gaat komen! Om een kleine indruk te krijgen van burn contractures zijn er bij mijn video's filmpjes te zien van Benjamine en Sasiline, patiëntjes met soortgelijke brandwonden.

Afgelopen week liep er ook een OR-nurse, Finda, met ons mee die in een van de lokale ziekenhuizen in Guinee werkt.  Vanuit een programma dat Mercy Ships heeft opgezet (Medical Capacity Building) worden lokale zorgverleners getraind, onderwezen en bijgeschoold in het vak dat zij uitoefenen. Mercy Ships helpt middels MCB projecten om gezondheidszorg in Afrikaanse landen veiliger te maken en meer kennis, hulpmiddelen en middelen te leveren.

Plastics team

De Capacity Building-projecten zijn gericht op het versterken van lokale gezondheidszorgsystemen door:

• Het opleiden en begeleiden van lokale medische professionals.
  • Het geven van cursussen om vaardigheden, patiëntenzorg en lokale gezondheidspraktijken te verbeteren.
  • Verbeteringen en renovatie van infrastructuur.

Met deze praktische en relevante projecten voor zorgtraining die kennis, vaardigheden en een professionele houding naar de deelnemers probeert Mercy Ships de zorgstandaard binnen het lokale (chirurgische) zorgsector te versterken, zodat er ook na vertrek van het schip een blijvende impact is in het land. Je kunt je hierbij natuurlijk afvragen of mentoring in welke vorm dan ook in een arm land zin heeft... Van de 6000 mensen die afgelopen jaar werden gescreend in Guinee werden honderden schisis patiënten verwacht. Er werden er slechts 6 gevonden! Met dank aan het mentoring programma van Mercy Ships in 2012 zijn er lokaal afgelopen 2 jaar 323 schisispatiënten geopereerd.

Om deze goede week af te sluiten en tevens afscheid te nemen van een van de chirurgen zijn we in Conakry uit eten gegaan. Een gezellige avond met het OK-team!

Tot snel!

1. Monique:
    5 februari 2019
    Hoi Suzanne, bedankt voor je indrukwekkend verhaal. Het is erg duidelijk dat jullie hulp daar erg haar nodig is. Niet alleen voor de operaties maar ook voor studie voor de bevolking zodat ook zij daar mee gaan helpen. Ik heb veel bewondering voor jou goede werk. Probeer tussendoor ook wat te genieten. Ik wens je nog heel succes, en heel veel liefs en een dikke knuffel van Kem. Xxx
  2. Mariska:
    5 februari 2019
    Wat indrukwekkend allemaal. Jullie doen er super goed werk. Mogen jullie trots op zijn. Groetjes, Mariska
  3. Anita Rietberg:
    Hoi Suzanne

Indrukwekkend weer om je belevenissen op Mercy Ships op deze manier mee te mogen beleven !
    Heb veel bewondering voor je dat je dit doet
    Wens je veel succes daar en ook lekker genieten !

Groetjes,
    Anita Rietberg
  4. Maria:
    5 februari 2019
    Heel indrukwekkend verhaal. Maar wat fijn dat met jullie werk de lokale mensen ook weer leren en ervaring opdoen. Zo kunnen zij ook weer meer mensen helpen.
    Petje af voor iedereen daar!

Groeten Bert en Maria ×××
  5. Vivian:
    6 februari 2019
    Wow Suzanne, wat heftig om te lezen. Echt respect voor jullie allemaal!!
    Succes! 💕😘