Mission of Hope

10 februari 2019 - Conakry, Guinee

Om een beetje meer te zien en te leren van Guinee en ook een bijdrage te kunnen leveren aan de lokale bevolking heb ik een project in Dabompa Commune de Matoto Conakry bezocht, Village of Hope.

Village of Hope is opgericht in 2007 en is een project van een op geloof gebaseerde organisatie, IRIS Global, met vele centra over de hele wereld. Het centrum wordt lokaal geleid door mevrouw Elisabeth Sia Tonguino een oud daycrew medewerkster van Mercy Ships.

CIMG7471.JPG

Mevrouw Elizabeth Sia is in 2008 vanuit Sierra Leone verhuisd naar Conakry, Guinee. In haar eerste jaren in dit land startte ze vele projecten om de lokale bevolking te helpen, waaronder het oprichten van een school. In 2012 kwamen er bijna 1000 leerlingen naar de school. Alles ging goed en de kinderen bloeide op en groeiden in kennis. In 2015 had de Ebola uitbraak echter ernstige gevolgen voor het land. Door de epidemie stierven veel mensen, werden ze ziek en vele waren bang om hun huis te verlaten uit angst om de infectie op te lopen. Zo ook de scholieren. De lege school raakte in verval en het was te duur deze te repareren nadat de Ebola epidimie voorbij was. Op een dag kwam het idee om scholen te starten in kerkgebouwen voor kinderen van 3 tot 13 jaar. Zo ontstond Hope Academy in 2018. In januari 2019 (amper 4 maanden nadat de eerste school was opgericht) krijgen hier meer dan 300 studenten in 15 klassen verspreid over 5 kerken les. Middels deze lessen kunnen de studentjes onder andere levens- en handelsvaardigheden ontwikkelen. Het plan is om het aantal scholen in andere centra van deze kerkgenootschap te vergroten, zodat steeds meer kinderen die geen normale school kunnen bijwonen, naar een van deze scholen kunnen gaan.

Naast de scholen heeft mevrouw Elisabeth Sia ook Village of Hope opgezet. Het doel van Village of Hope is om een veilige omgeving te bieden aan de kinderen en weduwes die zorg nodig hebben. In 2012 werd allereerst geprobeerd alle straatkinderen terug te brengen, hetzij naar hun eigen gezin, of naar familie of vrienden. De regering gaf de organisatie officieel toestemming om elk kind op te nemen binnen Village of Hope van wie de familie of verzorgers toestemming gaven om voor te zorgen. Zo heeft het weeshuis nu +/- 23 kinderen waar ze voor zorgen. Daarnaast zijn er nog behoorlijk wat kinderen die bij families binnen de kerkgemeenschap opgevangen worden. Binnen Village of Hope wordt niet gesproken van weeskinderen, maar gewoon van kinderen omwille van hun toekomst. Alle kinderen komen op verschillende momenten in de week en in het weekend samen om activiteiten samen te doen.

Bij het betreden van de Village of Hope compound waren de kinderen enorm enthousiast! Al snel werd middels de tamtam bekend dat er bezoek was en kwamen er kinderen vanuit alle kanten aangestormd. Na alle welkomsknuffels werd er een allereerst een toneelstukje opgevoerd, waarin zowel kindjes als bezoekers meededen. Middels deze toneelspelletjes wordt de kinderen in deze omgeving op een simpele maar begrijpbare manier Bijbelverhalen bijgebracht.

IMG_4548.JPG

Iedereen keek aandachtig, waarbij de kindjes meteen allemaal op schoot wilde komen zitten. Mijn haren vonden ze wel erg interessant, lang en blond.

CIMG7140.JPG

Ze konden er niet vanaf blijven, heerlijk met al die plakhandjes! Ook hadden we tijd om samen met de kinderen te knutselen. Het is zo mooi om te zien dat deze kinderen zo trots zijn op hun werkje, terwijl er niet veel meer gebruikt is dan een gekleurd velletje papier, 3 ijslollie stokjes en een paar gekleurde bolletjes.

CIMG7241.JPG

Rond het middaguur was het lunchtijd. Er werd voor alle kinderen gekookt, dus iedereen nam zijn plaatsje in en ging klaarzitten. Ik mocht het eten mee uitdelen aan de kleintjes. Sommige kindjes deelde netjes hun bordje eten met een buurkindje. Zo schattig om te zien!

CIMG7288.JPGCIMG7293.JPG

Ook voor de mensen die Village of Hope kwamen bezoeken was gekookt, een bordje rijst met bonensaus en plantain met kip. Het was super lekker. Na het eten was het speeluurtje. Een super gezellige chaos, haha! Er werden onder andere balspellen gespeeld, bellen geblazen, Jenga gespeeld en touwtje gesprongen. Wat een energie en dat in die brandende zon, pff! Het was echt een prachtige dag met deze kids, leuk en interessant om ook deze kant van Guinee te hebben mogen ontdekken.

CIMG7422.JPG

Helaas, zijn er sinds de de Ebola epidemie in Guinee nu veel meer weeskinderen die door de straten dwalen dan voor de crisis en is er binnen Village of Hope geen plaats voor deze kinderen om voor ze te zorgen. Sinds enige tijd heeft deze organisatie een nieuw stuk land gekocht waarop een nieuw huis komt te staan dat voor al deze kinderen onderdak kan bieden. Prachtig dat deze organisaties bestaan en zich zo inzetten!

Liefs, Suzanne

1. Inge van der Lande:
    11 februari 2019
    Hoi Suzanne, wat een mooie verhalen en weer super veel belevenissen in korte tijd. Prachtig project en wat een schitterende kindjes.
    Plastic fantastic daar had ik wel bij willen zijn. Dat je na zovele uren opereren een resultaat bereikt waardoor de patiënt een nieuw leven kan beginnen, hoe mooi is dat. Niet te vergelijken met hetgeen wij in Venlo doen.
    Succes weer voor je nieuwe werk week en leuk op afstand een indruk te krijgen door je verhalen en foto’s . Liefs Inge 🙋🏻😷
  2. Monique:
    Hoi Suzanne,
    wat fijn dat je jezelf zoveel inzet, om nog een beter beeld krijgen over de cultuur, en super lief dat je jezelf ook inzet voor Village of Hope. Ja die Embola virus was echt heftig. Die beelden zagen we destijds veel op tv. Echt triest. Mw. Elisabeth Sia verricht daar ook goed werk. Elk kind zou toch naar school moeten kunnen. Wat leuk dat jullie met de kinderen zulke leuke activiteiten hebben gedaan. En nog fijner is, dat zij ervan hebben genoten!! Prachtige kinderen met jou daar tussen als blanke vrouw met blonde haren. Dat zien ze natuurlijk ook niet vaak. Echt super mooie foto's. Allemaal blije gezichten van kinderen die genieten van het samenspelen met jullie. Echt een geweldige ervaring voor jou Suzanne om mee te mogen maken. Bedankt voor je mooie verhaal en foto's. En heel veel goeds weer deze week. Ik hoop dat je nog veel mensen mag helpen en gelukkig kunt maken. Veel liefs xxxx💕
  3. Nancy Willemsem:
    Hey Suzanne,

Wat gaaf zeg dat je dit weer allemaal mag mee maken. En wat leuk dat wij hier in ons kikkerlandje jou belevenissen kunnen volgen door deze mooie reisverhalen. Herinneringen om nooit meer te vergeten. Super!

Veel werkplezier en dat je nog maar veel mensen mag helpen met jou kennis en kunde!

Liefs Nancy
  4. Joni:
    11 februari 2019
    Echt super van je dat je daar geweest bent! Je hent die kinderen een hele goede dag bezorgd! Kijk al hun blijde gezichten. En heel mooi dat je zulke leuke fotos en verhalen met ons deelt! Heel veel succes en vooral ook plezier nog!
    Liefs joni
  5. Jannie van den Berg:
    16 februari 2019
    Hoi Suzanne,

Wat een mooi verhaal weer. Mooi om te zien hoe de kinderen genieten van jullie komst. Leuke georganiseerde chaos bij de groepsfoto, haha! En tegelijkertijd zo triest dat deze kinderen niemand anders meer hebben. Sommige zijn wel heel erg jong! Echt indrukwekkend.

Ik vind het elke kier super leuk om je verhalen te lezen. Wat maak jij een avontuur mee. En dat al voor de 2e keer. Fantastisch, Suzanne! Je mag trots zijn, heel trots, op het werk wat je allemaal doet!

Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!
    Liefs, Jannie