Home sweet ship

28 januari 2019 - Conakry, Guinee

Hii allemaal,

Daar ben ik weer, maar nu vanuit Guinee.

De reis is gelukkig vrij vlot gegaan, maar zo lang stilzitten waar je elke andere dag juist veel staat is niet helemaal mijn ding... Aangekomen in Guinee werd ik bij de douane al meteen herkend, ahh Mercy Ship Mercy Ship! Werkelijk dat t-shirt doet wonderen, zo makkelijk als je geen problemen hebt in een land waar je niemand verstaat. Ik kreeg een entry stempel op een speciaal Visa Free Entry document dat MS had verzorgd, maar niet in m'n paspoort. Jah zeg, dat kan niet hè. Paspoorten zijn er om vol gestempeld te worden! Maar... De kolonel himself kwam in actie en nam de paspoorten mee en heeft er een prachtig (paginavullend!) VISA stempel ingezet, YES!

Op het schip zag ik al enkele bekende mensen vanuit Benin en die kwamen me enthousiast begroeten, super leuk!

Ik was best opgelucht toen ik zag dat ik in een 4-persoons kamer mag verblijven, want met 9 andere mensen een kamer delen is niet heel chill kan ik na de vorige service zeggen. Dit keer cabin 4413. Mijn kamergenoot die onder mij slaapt sliep al toen ik aankwam. Bad luck! Dat betekende het bed induiken (ofja stuntelen gezien ik het bovenste bedje heb waarbij rechtopzitten onmogelijk is door het lage plafond en ik niet lenig ben ;)) en rest komt later wel.

De vrijdagochtend dacht ik even rustig mijn spullen te gaan organiseren en uit te pakken, maar in plaats daarvan wilde de OR- educator de introductie al doen anders hadden ze maandag handen te kort op de OK.

Voor de rest had ik een klein beetje vakantie gevoel. Gezien ik maandag pas officieel begin met werken had ik afgelopen weekend best wat vrije tijd naast de verplichte regel en oriëntatie dingetjes. Ik heb hierdoor wat leuke dingen kunnen doen:

Dit weekend was er een optreden van een Guinees circus, cirque Tinafan, in Conakry. Met een grote groep zijn we gaan kijken. De heenweg was al een hele onderneming, met een auto vol Dutchies gingen we op pad. We volgde de GPS die ons een bepaalde route angaf, totdat we doorkregen dat we midden op de markt waren beland! Uiteindelijk kwamen we de menigte uit en zijn we richting het stadion van Conakry gereden, daar was het circus naastgelegen. Geen optreden in een grote tent, maar in een soort garagepand. Hele leuke middag uit met veel acrobatiek, jongleren, Guineese dans en live muziek. Natuurlijk mochten we op het einde onze danskunsten laten zien, geweldig!

Mijn vertrek uit Nederland betekende ook 'doei sneeuw, hallo zon'. Als ik moet kiezen, zeker de zon! Daar heb ik dit weekend dan ook even van genoten! Als het weer ook een beetje helder is, is hier op het dek ook echt een prachtige zonsondergang te zien. Ik heb ons eigen 'luxe' zwembad verkend en ben met een groepje richting Riviera Hotel zwembad gegaan. De heenweg gelopen via allerlei straatjes. Zo zie je weer het echte lokale straatleven. Ik vind het gewoon prachtig om te zien hoe mensen hier leven. Totale chaos zou ik het noemen, maar voor hen is het de normaalste zaak om was te wassen naast het vuilnis en daarnaast weer hun eten te koken. Ik heb kleding zien drogen op het losse zand, totaal normaal toch?! Autorijden is hier ook een kunst en daarbij moet je je toeter wel weten te vinden, anders tel je niet mee.

Al met al een beetje relaxen en acclimatiseren. Ik heb het gevoel dat we het nog druk genoeg kunnen krijgen. Er komen veel verhalen en casussen voorbij komende weken, sommige verbazingwekkend andere misschien minder spectaculair, maar stuk voor stuk speciaal. Ik kijk er naar uit om ze te zien!

Liefs, Suzanne

1. Yolanda:
    28 januari 2019
    Suzanne heel veel succes vandaag op je eerste dag in actie!
  2. Bert Bakel:
    28 januari 2019
    Suzanne veel succes met je eerste werkdag vandaag geweldig dat je dit doet en kan voor die mensen daar.
    Groetjes Bert.
  3. Mariëlle Timmermans:
    28 januari 2019
    Suzanne veel succes en plezier daar. Nu al benieuwd naar al je ervaringen die gaat opdoen. Tot over een tijdje.👋
  4. Monique:
    Hoi hoi Suzanne,
    wat zul jij blij zijn met je VISA stempel, en nog wel paginavullend!! Heel fijn dat je weer bekende mensen van MS zag, en lekker dat je met de Nederlanders samen bent gaan genieten van de zon, en van het circus, even lekker opwarmen. Maar wat een lenige mensen, ik doe ze het niet na. En nu vandaag aan de slag, daar keek je naar uit. Je zult er wel weer heel veel ervaring mee opdoen, en veel mensen weer een gelukkig bestaan kunt geven. Trots dat je met een goed hart daar mensen gaat helpen. Ik wens je heel veel succes en heel veel liefs, en een dikke knuffel van Kem. xxxx
  5. Chantal Willems:
    28 januari 2019
    Het avontuur is weer begonnen! Heel veel succes en plezier. Ik ga met je meelezen! Geweldig dat je dit doet!
  6. Brenda van Assema:
    28 januari 2019
    Super leuk dat wij jou kunnen volgen Suzanne, heel veel succes! Af en toe wat ontspanning is zeker niet verkeerd. En vooral daar niet. Veel plezier, werk ze en geniet ervan! 😁
  7. Mariska:
    28 januari 2019
    Wat een leuk begin van een mooi avontuur. Super dat we je kunnen volgen. Geniet er met volle teugen van (werk, zon, ontspanning etc.)
  8. Arianne:
    29 januari 2019
    Suzanne succes met je missie voor vele mensen. Vergeet zeker niet te genieten. Arianne
  9. Josien:
    2 februari 2019
    Heel veel plezier, Suzanne!
    Kijk al uit naar je mooie verhalen...
    Werk ze en bovenal geniet!!!
  10. Erna Sitaniapessy:
    2 februari 2019
    Heel veel plezier!! Dat je veel mensen mag helpen🙏🏽 Geniet ervan
    We kijken uit naar je verdere belevingen en ervaringen